حدیث روز

انجمن معماران جوان

دوشنبه 1388/10/28

((مجتمع تجاری الماس شرق))





یکی از ساختمانهای بزرگ شهر مشهد مجتمع الماس شرق است.این پروژه در مهر ماه سال 1380 در زمینی به مساحت 18600 متر مربع در مجتمع تجاری گردشگری خیام واقع در بلوار خیام شمالی آغاز به کار کرده است.در ذیل گزارشی از این پروژه آمده است:








زیر بنای این سازه در حدود 6500 متر مربع ودر 5 طبقه به ارتفاع هر طبقه5/4 بنا شده است.این سازه علاوه بر 1210 واحد تجاری دارای فضاهای جانبی دیگری نیز مانند نماز خانه رستوران مللcourt foodفضای استراحت مراجعین مرکز فوریت های پزشکی مراکز اداری بانکی وپست وسرویس وفضای بازی کودکان میباشد.
در مجاورت این سازه پارکینگ 5 طبقه الماس شرق با زیر بنای حدود 2700 متر مربع قرار گرفته که در طبقات 1-و0 و1 +و2+با سازه الماس شرق بوسیله ی تونل وپل متصل شده است.در نمای خارجی وداخلی این سازه از مصالح متنوعی همچون سنگ وشیشه, فلزو بایرامیکس و.... استفاده شده است.










در نمای خارجی این سازه از سنگ در سر در ورودی ها ونمای شیشه در دور تا دور سازه و هم چنین از نمای فلز در ستونها و جای جای سازه استفاده شده است.از نمای بایرامیکس هم برای پوشش بتنی بعضی از دیوار ها خارجی وستونها استفاده شده است.نمای گنبدی ترکیبی است از نمای فلزی پروفیل ها وورق های آلو مینیومی ونمای شیشه. در طراحی داخلی بیشتر از سنگ ونمای فلز ونور پردازی استفاده شده است.این سازه در هشت قطاع با زوایای متناوب 40 و50 به صورت بلوک های AوBوHو....وبلوک های مجزای Iکه هسته این سازه است اجرا شده است.مطابق پلان طبقه همکف,چهار بلوک E,G,C,A ورودی های ***** دار سازه الماس شرق هستند که با بازشو های اختصاصی دید به تمامی طبقات را میسر میسازند.این سازه دارای سه حلقه است رینگ کنار که خارجی ترین حلقه میباشد , کاملا تخت است و در دو طرف آن واحد های تجاری قرار دارد.
حلقه دوم به صورت یک رمپ یا شیب 3 در صد است که امکان دسترسی به تمام طبقات را بدون نیاز به استفاده از پله وآسانسور و...فراهم میکند.در دو طرف این حلقه هم واحد های تجاری قرار دارند.
سومین رینگ که درونی ترین رینگ است قسمتی از بلوک Iمیباشد که امکان دسترسی افراد را به طبقات مختلف از طریق پله های فاصله دار و هم چنین رمپ برای معلولان را فراهم میکند.
ارتباط رینگ های کنار به طبقات بالا وپایین رینگ های وسط از طریق 4 دستگاه کف متحرک (رمپ برقی)و8 دستگاه اسانسور و رمپ بتنی وپله امکان پذیر شده است.
رینگ های وسط هم از طریق راهروها به رینگ درونی مرتبط میشوند.علاوه بر 8 دستگاه آسانسور نفر بر,امکان حمل کالا از طریق 4 آسانسور به ظرفیت 2 تن فراهم شده است.همچنین 2 آسانسور پانوراما در بلوک I قرار دارد که دید وسیعی از طبقات را دربرابر شما قرار میدهد.اسکلت سازه الماس شرق بدلیل سرعت اجرا ونبود سیستم های پیشرفته تکنولوژی بتن همچنین با در نظر گرفتن تغییرات احتمالی به صورت اسکلت فلزی اجرا شده است.

























گستردگی و نامتقارن بودن این سازه سبب شد که با در نظر گرفتن تنش حرارتی وتاثیر مخرب یک قسمت از سازه بر روی قسمت های دیگر به دلیل نشست یا بارهای زلزله,سازه بوسیله 8 درز (انقطاع)از هم تفکیک شده و در 9 بلوک اجرا شده است.
خاک برداری تا تراز 75/10- در بلوک A (بدلیل وجود تاسیسات )ودر بقیه بلو کها تا تراز 75/4-انجام شد واین بلوک ها مانند ساختمان های مجزا بطور مجزایی پی ریزی و اجرا شده اند.پی های حاشیه ای به شکل نواری وپی های داخلی منفرد هستند.در هر قطاع دیوار های برشی متناسب با طول قطاع ونوع قطاع (حالت ورودی یا تجاری)وجود دارد که بار های جانبی زلزله را بوسیله شمع به زمین منتقل میکند.
اسکلت فلزی با قاب های دارای اتصال مفصلی اجرا شده است وسیستم مهار بندی جانبی همانطور که اشاره شد دیوار برشی است.دیوار های جانبی با )HEBELEXنوعی بتن سبک)وپارتیشن های مغازه بوسیل پانل گچی 8 سانتی متری اجرا شده است .در اجرای پانل گچی از کلاف افقی وقائم مطابق آئین نامه 2800 توسط نبشی وناودانی اجرا شده است.بدلیل داشتن تاسیسات خاص وانسجام سقف میتوان گفت سقف مرکب بهترین گزینه ای بود که برای پوشش طبقات انتخاب شد.
برای پوشش وانجام سقف کاذب بدلیل سرعت بالای اجرا از گچ برگ کناف استفاده شده است این لایه ها گچ با ضخامت حدود 1 سانتی متر است که در دو طرف آن لایه های کاغذی مخصوصی وجود دارد ضمنا این گچ برگ ها دارای انواع ضد رطوبت ضد حریق ومعمولی هستند که نوع معمولی آن در این پروژه برای پوشش اکثر سقف کاذب ونوع ضد رطوبت آن در زیر شیر فن کویل ها بکار رفته است.












سقف سازه الماس شرق را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد:


1)سقف تختی:
که بلوکهای A,B,…..,Hرا پوشش داده و به صورت مرکب اجرا شده است.بعد از بتن ریزی این سقف,لا یه های پلا ستوفوم به ضخامت 5 سانتی متر بکار گرفته شده تا نفوذ حرارت ورطوبت را به حداقل برساند سپس بتن سبک (600 کیلوگرم بر متر مکعب)حاصل از اختلاط سیمان ولیکا (خاک رس منبسط شده است)روی آن را میپوشاند.سپس مطابق جزییات زیر :
لایه ای ملات ماسه وسیمان صیقلی برای فراهم کردن بستر عایق رطوبتی ,عایق رطوبتی ایزوگام,ماسه نرم ,ملات ماسه سیمان ,موزاییک روی آن را میپوشانند.
2)سقف گنبدی :
سقف گنبدی به ارتفاع 15 متر وبه قطر 50متر وبا وزن حدود 160تن بلوک Iرا پوشش میدهد.ترکیب این گنبد وآب نمای پیشرفته(jumping)که در حیاط مرکزی بلوک Iقرار دارد یک نوع آمیختگی فرهنگ سنتی ومدرن را در ذهن تداعی میکند.سیستم سقف گنبد,سیستم خرپایی است که از وزن مرده خودش ونیروهای جانبی زلزله ونیروی باد را تحمل میکند.
__________________



 

نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 6:34 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/28

((مجتمع تجاری الماس شرق))





یکی از ساختمانهای بزرگ شهر مشهد مجتمع الماس شرق است.این پروژه در مهر ماه سال 1380 در زمینی به مساحت 18600 متر مربع در مجتمع تجاری گردشگری خیام واقع در بلوار خیام شمالی آغاز به کار کرده است.در ذیل گزارشی از این پروژه آمده است:








زیر بنای این سازه در حدود 6500 متر مربع ودر 5 طبقه به ارتفاع هر طبقه5/4 بنا شده است.این سازه علاوه بر 1210 واحد تجاری دارای فضاهای جانبی دیگری نیز مانند نماز خانه رستوران مللcourt foodفضای استراحت مراجعین مرکز فوریت های پزشکی مراکز اداری بانکی وپست وسرویس وفضای بازی کودکان میباشد.
در مجاورت این سازه پارکینگ 5 طبقه الماس شرق با زیر بنای حدود 2700 متر مربع قرار گرفته که در طبقات 1-و0 و1 +و2+با سازه الماس شرق بوسیله ی تونل وپل متصل شده است.در نمای خارجی وداخلی این سازه از مصالح متنوعی همچون سنگ وشیشه, فلزو بایرامیکس و.... استفاده شده است.










در نمای خارجی این سازه از سنگ در سر در ورودی ها ونمای شیشه در دور تا دور سازه و هم چنین از نمای فلز در ستونها و جای جای سازه استفاده شده است.از نمای بایرامیکس هم برای پوشش بتنی بعضی از دیوار ها خارجی وستونها استفاده شده است.نمای گنبدی ترکیبی است از نمای فلزی پروفیل ها وورق های آلو مینیومی ونمای شیشه. در طراحی داخلی بیشتر از سنگ ونمای فلز ونور پردازی استفاده شده است.این سازه در هشت قطاع با زوایای متناوب 40 و50 به صورت بلوک های AوBوHو....وبلوک های مجزای Iکه هسته این سازه است اجرا شده است.مطابق پلان طبقه همکف,چهار بلوک E,G,C,A ورودی های ***** دار سازه الماس شرق هستند که با بازشو های اختصاصی دید به تمامی طبقات را میسر میسازند.این سازه دارای سه حلقه است رینگ کنار که خارجی ترین حلقه میباشد , کاملا تخت است و در دو طرف آن واحد های تجاری قرار دارد.
حلقه دوم به صورت یک رمپ یا شیب 3 در صد است که امکان دسترسی به تمام طبقات را بدون نیاز به استفاده از پله وآسانسور و...فراهم میکند.در دو طرف این حلقه هم واحد های تجاری قرار دارند.
سومین رینگ که درونی ترین رینگ است قسمتی از بلوک Iمیباشد که امکان دسترسی افراد را به طبقات مختلف از طریق پله های فاصله دار و هم چنین رمپ برای معلولان را فراهم میکند.
ارتباط رینگ های کنار به طبقات بالا وپایین رینگ های وسط از طریق 4 دستگاه کف متحرک (رمپ برقی)و8 دستگاه اسانسور و رمپ بتنی وپله امکان پذیر شده است.
رینگ های وسط هم از طریق راهروها به رینگ درونی مرتبط میشوند.علاوه بر 8 دستگاه آسانسور نفر بر,امکان حمل کالا از طریق 4 آسانسور به ظرفیت 2 تن فراهم شده است.همچنین 2 آسانسور پانوراما در بلوک I قرار دارد که دید وسیعی از طبقات را دربرابر شما قرار میدهد.اسکلت سازه الماس شرق بدلیل سرعت اجرا ونبود سیستم های پیشرفته تکنولوژی بتن همچنین با در نظر گرفتن تغییرات احتمالی به صورت اسکلت فلزی اجرا شده است.

























گستردگی و نامتقارن بودن این سازه سبب شد که با در نظر گرفتن تنش حرارتی وتاثیر مخرب یک قسمت از سازه بر روی قسمت های دیگر به دلیل نشست یا بارهای زلزله,سازه بوسیله 8 درز (انقطاع)از هم تفکیک شده و در 9 بلوک اجرا شده است.
خاک برداری تا تراز 75/10- در بلوک A (بدلیل وجود تاسیسات )ودر بقیه بلو کها تا تراز 75/4-انجام شد واین بلوک ها مانند ساختمان های مجزا بطور مجزایی پی ریزی و اجرا شده اند.پی های حاشیه ای به شکل نواری وپی های داخلی منفرد هستند.در هر قطاع دیوار های برشی متناسب با طول قطاع ونوع قطاع (حالت ورودی یا تجاری)وجود دارد که بار های جانبی زلزله را بوسیله شمع به زمین منتقل میکند.
اسکلت فلزی با قاب های دارای اتصال مفصلی اجرا شده است وسیستم مهار بندی جانبی همانطور که اشاره شد دیوار برشی است.دیوار های جانبی با )HEBELEXنوعی بتن سبک)وپارتیشن های مغازه بوسیل پانل گچی 8 سانتی متری اجرا شده است .در اجرای پانل گچی از کلاف افقی وقائم مطابق آئین نامه 2800 توسط نبشی وناودانی اجرا شده است.بدلیل داشتن تاسیسات خاص وانسجام سقف میتوان گفت سقف مرکب بهترین گزینه ای بود که برای پوشش طبقات انتخاب شد.
برای پوشش وانجام سقف کاذب بدلیل سرعت بالای اجرا از گچ برگ کناف استفاده شده است این لایه ها گچ با ضخامت حدود 1 سانتی متر است که در دو طرف آن لایه های کاغذی مخصوصی وجود دارد ضمنا این گچ برگ ها دارای انواع ضد رطوبت ضد حریق ومعمولی هستند که نوع معمولی آن در این پروژه برای پوشش اکثر سقف کاذب ونوع ضد رطوبت آن در زیر شیر فن کویل ها بکار رفته است.












سقف سازه الماس شرق را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد:


1)سقف تختی:
که بلوکهای A,B,…..,Hرا پوشش داده و به صورت مرکب اجرا شده است.بعد از بتن ریزی این سقف,لا یه های پلا ستوفوم به ضخامت 5 سانتی متر بکار گرفته شده تا نفوذ حرارت ورطوبت را به حداقل برساند سپس بتن سبک (600 کیلوگرم بر متر مکعب)حاصل از اختلاط سیمان ولیکا (خاک رس منبسط شده است)روی آن را میپوشاند.سپس مطابق جزییات زیر :
لایه ای ملات ماسه وسیمان صیقلی برای فراهم کردن بستر عایق رطوبتی ,عایق رطوبتی ایزوگام,ماسه نرم ,ملات ماسه سیمان ,موزاییک روی آن را میپوشانند.
2)سقف گنبدی :
سقف گنبدی به ارتفاع 15 متر وبه قطر 50متر وبا وزن حدود 160تن بلوک Iرا پوشش میدهد.ترکیب این گنبد وآب نمای پیشرفته(jumping)که در حیاط مرکزی بلوک Iقرار دارد یک نوع آمیختگی فرهنگ سنتی ومدرن را در ذهن تداعی میکند.سیستم سقف گنبد,سیستم خرپایی است که از وزن مرده خودش ونیروهای جانبی زلزله ونیروی باد را تحمل میکند.
__________________



 

نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 6:34 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/28

فولدینگ

معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود . فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد . وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد .
فلسفه دلوز ، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است . از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . وی در کتاب معروف خود ، ضد ادیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی ( 1972) خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد . از نظر دلوز ، خرد هر جایی است .
فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد . از نظر این فلسفه ، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد . زیر بنا و روبنا وجود ندارد . فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد . این فلسفه در پی از بین بردن دو گانگی هاست .

فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در
کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از
دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو
ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند . فولدینگ هم مانند
دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق
مطلق و ریاضی گونه مدرن است .


فولدینگ ، عمودگرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مطرح می کند . از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگر است . دلوز در کتاب خود به نام ، فولد ، لایبنیتز و باروک ( 1982 ) جهان را چنین تبیین می کند : " جهان به عنوان کالبدی از فولدها و سطوح بی نهایت که از طریق فضا ، زمان فشرده شده ، در هم پیچ و تاب خورده و پیچیده شده است . " دلوز هستی و اجزاء آن را همواره در حال شدن می بیند .

یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز ، افقی گرایی است . دلوز به همراه یار همفکر خود ، فیلیکس گاتاری ، مقاله ای به نام " ریزوم " در سال 1976 در پاریس منتشر کرد . این موضوع در کتاب هزار سطح صاف ( 1980) به صورت کامل تر توسط این دو مطرح گردید . رزیوم گیاهی است بر خلاف سایر گیاهان ، ساقه آن به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند . برگ های آن خارج از خاک است . با قطع بخشی از ساقه آن ، این گیاه از بین نمی رود ، بلکه از همانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند .

این دو متفکر با مطرح نمودن بحث ریزوم ، سعی در بنیان فکنی اندیشه غرب کردند و اصول اولیه آن را زیر سوال بردند . از نظر آنها ، عقلانیت غرب به صورت سلسله مراتب عمودوار ، درخت گونه و مرکز مدار است .
بحث فولدینگ در معماری از اوایل دهه 1990 مطرح شد و به تدریج اکثر معماران نامدار سبک دیکانستراکشن مانند پیتر آیزنمن ، فرانک گهری ، زاها حدید و حتی معماران مدرنیست فیلیپ جانسون به این سمت گرایش پیدا کردند . از دیگر معماران و نظریه پردازان سبک فولدینگ می توان از بهرام شیردل ، جفری کیپینز ، گرگ لین و چارلز جنکز نام برد . همانند دیکانستراکشن ، خواستگاه فلسفه فولدینگ در فرانسه و معماری فولدینگ در آمریکا بوده است.

این معماران در کارهای جدید خود پیچیدگی را با وحدت یا تقابل نشان نمی دهند بلکه به صورت نرم و انعطاف پذیر ، پیچیدگی ها و گوناگونی های مختلف را در هم می آمیزند. این کار باعث از بین بردن تفاوت ها نمی شود. باعث ایجاد یک پدیده همگون یکپارچه نیز نمی گردد، بلکه این عوامل و نیروها به صورت نرم و انعطاف پذیر در هم می آمیزد. هویت و خصوصیت هر یک از این عوامل در نهایت حفظ می شود مانند لایه های درونی زمین که تحت فشارهای خارجی تغییر شکل می دهند، در عین این که خصوصیات خود را حفظ می کنند.

نظریه دیکانستراکشن جهان را به عنوان زمینه هایی از تفاوت ها می دید و این تضاد ها را در معماری شکل می داد. این منطق تضاد گونه در حال نرم شدن است تا خصوصیات بافت شهری و فرهنگی را به گونه ای بهتر مورد استفاده قرار دهد.




دیکانستراکشنیست ها عدم هماهنگی های درون پروژه را در ساختمان و سایت نمایش می دادند و این نقطه آغاز پروژه آنها بود . ولی آنها هم اکنون این تفاوت ها را در تقابل نشان نمی دهند ، بلکه آنها را به صورت انعطاف پذیری در هم می آمیزند و یک منطق سیال و مرتبط را دنبال می کنند . اگر در گذشته پیچیدگی ها و تضاد از دل تقابل های درونی پروژه بیرون می آمد ، در حال حاضر خصوصیات مکانی ، مصالح و برنامه به صورت انعطاف پذیری روی همدیگر تا می شوند ، در حالی که هویت هر یک حفظ می شوند . معماری فولدینگ در مقیاس شهری در جایی بین زمینه گرایی و بیان گرایی قرار دارد . فرم های انعطاف پذیر نه به صورت کامل هندسی هستند و نه به شکل دلبخواهی . در مقیاس شهر ، این لایه های تا شده و انعطاف پذیر نه نسبت به بافت مجاور خود بی تفاوت اند و نه مطابق با آنند ، بلکه از شرایط محیطی بهره می جویند و آنها را در منطق پیچ خورده و منحنی خود جای می دهند .


گرگ لین در تعریف معماری فولدینگ می گوید : " فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نامربوط در یک مخلوط به هم پیوسته . " در این رابطه می توان لایه های رسوبی در کوه ها را مثال زد که در اثر فشارهای درونی زمین روی یکدیگر خم شده و پیچ و تاب خورده اند . در عین این که هر لایه خصوصیات درونی خود را حفظ کرده است ، ولی با لایه مجاور خود درگیر شده و لایه ها به صورت انعطاف پذیری در کنار یکدیگر انحناء پیدا کرده اند .
معماری فولدینگ معماری نئو باروک نیز نامیده می شود . در معماری باروک ، سبک های یونانی ، رومی ، شرقی ، رومانسک ، گوتیک و کلاسیک روی یکدیگر تا می شوند و کالبد بنا و سطوح مواج دیوارها نسبت به شرایط انعطاف پذیرند . همانگونه که در معماری فولدینگ انعطاف پذیری احجام و سطوح مختلف توسط تکنولوژی جدید ، که همان رایانه است ، انجام می شود . تکنولوژی رایانه قادر است بین دو شکل ، شکل های میانی را برای انتقال نرم یکی به دیگری انجام دهد . این انتقال نرم مدت ها است که در فیلم های تبلیغاتی ، فیلم های ویدیویی و فیلم های سینمایی انجام می شود . در فیلم ویدیویی مایکل جکسون به نام سیاه و سفید ، تصویر صورت چند فرد مختلف که از نژادها ، رنگ ها ، جنسیت و سنین مختلف بودند گرفته شده بود و در مقابل چشمان حیرت زده تماشاگران تلویزیون ، تصویر یکی به دیگری تبدیل می شد ، بدون اینکه بیننده احساس کند که این لایه های بین دو صورت کاملا متفاوت به صورت تصنعی و یا ناهمگون به یکدیگر تبدیل می شوند .


در فیلم پایان گر 2 ( Terminator 2 ) نیز هنر پیشه ای که نقش منفی داشت می توانست کالبد خود را به صورت جیوه در بیاورد و همانند جیوه در هر شرایطی تغییر حالت دهد . در روی کف زمین به صورت یک کف پوش پهن شود و سپس از روی کف بلند شده و به صورت انسان و یا حالت های دیگر در آید . امروزه با استفاده از رایانه ، این انتقال و تغییر شکل به راحتی قابل اجرا است و معماران فولدینگ سعی می کنند که معماری را با علم روز همگون و همسو سازند .
در این رابطه بهرام شیردل در مصاحبه خود در مجله آبادی می گوید : " فکر من و همکارانم در معماری و شهر سازی ، قابل انعطاف کردن فضاها است به گونه ای که جوابگوی تفاوت های بی شماری باشد ،... همیشه معتقد بوده ام باید معماری جدیدی به وجود آید که با افکار و زندگی زمان خود انطباق داشته باشد و فرهنگ و تمدن موجود را غنی تر کند ... انسان با گذشت زمان افکار و خصوصیاتش تغییر می کند - بر عکس سایر جانداران - معماری هم باید تبع آن تغییر کند . "
پیتر آیزنمن به عنوان بانی طرح فلسفه فولدینگ در حوزه معماری واژه " Weak Form " یا " فرم ضعیف " را مطرح کرده است . فرمی که قابل انعطاف است و خود را با شرایط محیطی وفق دهد .همانطور که ژله با شکل ظرف خود تطبیق می یابد . لذا فرم ها یا لایه های معماری فولدینگ ، در مجاور و همتراز یکدیگر به صورت انعطاف پذیر و در انطباق با شرایط کالبدی ، اجتماعی و تاریخی محیط در سایت قرار می گیرند .
آیزنمن در طرح خود برای مرکز گردهمایی کلمبوس ( 92-1990) موضوع اشاره شده ، در فوق را به صورت کالبد معماری نشان داده است . به طور کلی در اکثر شهرهای بزرگ آمریکا ساختمانی به نام مرکز گردهمایی وجود دارد . در این نوع ساختمان ها به صورت مستمر جلسات ، سخنرانی ها و نمایشگاهای مختلف از طرف اصناف ، سازمان ها و نهادها گوناگون که موقعیت محلی ، ملی و یابین المللی دارند برگزار می شود .


مرکز گردهمایی کلمبوس در شمال مرکز شهر کلمبوس و در واقع در مرز بین مرکز شهر و قسمت شمالی شهر قرار دارد . در سمت غرب ساختمان ،های استریت که یکی از دو خیابان اصلی شهر است عبور می کند و از جنوب تا شمال و مرکز شهر را به یکدیگر متصل می کند . از سه طرف دیگر سایت ، بزرگراههای سرتاسری و خطوط راه آهن عبور می کنند و پل های چند طبقه متعدد در اطراف سایت این خطوط را به یکدیگر متصل کرده است . به عبارتی در غرب سایت مهم ترین مسیر ارتباطی محلی و داخل شهری ، و در سه طرف دیگر سایت خطوط ارتباطی داخل و بین شهری قرار دارد .
تصمیمات اتخاذ شده و یا اطلاعات کسب شده در گردهمایی های داخل این ساختمان از طریق خطوط تلفن ، فاکس و اینترنت و همچنین مطبوعات و رسانه های مختلف به سراسر کشور منتقل می شود . لذا از یک طرف این ساختمان مرکز تبادل اطلاعات است و لایه های مختلف از این مرکز این اطلاعات را به مناطق مختلف منتقل می کنند . از طرف دیگر این مکان مرکز خطوط ارتباطی محلی و بین شهری است و لایه های مختلف راه های ارتباطی از چهار طرف این ساختمان عبور می کنند .

آیزنمن این جند لایگی خطوط اطلاعاتی و راه های ارتباطی در عصر ابر رسانه ها را در ساختمان خود به صورت کالبدی به نمایش گذارده است . لایه های مختلف ساختمان خود به صورت کالبدی به نمایش گذارده است . لایه های مختلف ساختمان در حالت افقی ، به صورت همتراز و با موقعیت همسان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و مجموع این لایه ها کلیت واحدی را به نام مرکز گردهمایی کلمبوس تشکیل داده اند .
نکته حائز اهمیت دیگر در طرح آیزنمن این است که ساختمان دارای یک دوگانگی در مقیاس است که به هر دو آنها بدون ارجحیت یکی بر دیگری توجه شده است . یکی مقیاس بزرگ شهر است و از دید داخل برج های مرتفع مرکز شهر ، این ساختمان مقیاسی در حد بزرگراههای اطراف خود دارد . همچنین از دید عابر پیاده در مجاور خیابان اصلی شهر ، مقیاس ساختمان خرد شده و مقیاس آن در حد مقیاس نسبتا کوچک ساختمان های محلی اطراف خیابان است .


یکی دیگر از پروژه های جالب توجه در این سبک ، سرنگون ساختن برج سیرز در شهر شیکاگو توسط گرگ لین است . برج سیرز ، به ارتفاع 110 طبقه مرتفع ترین ساختمان ساخته شده به سبک مدرن است . این ساختمان توسط شرکت معتبر S.O.M بین سالهای 74-1970 ساخته شد . مهندس معمار آن بروس گراهام و مهندس سازه آن فضلور خان - پاکستانی تبار - بود .
این ساختمان نماد و نمودی کامل از سبک مدرن و اندیشه مدرن است . نمای خارجی برج تماما با شیشه هایی به رنگ برنز و آلومینیوم سیاه رنگ پوشش شده است و می توان آنرا دنباله شیوه میس وندروهه و شعار کمتر بیشتر است دانست . این برج از نه مکعب مستطیل چسبیده به هم تشکیل شده که به صورت سلسله وار هر کدام تا ارتفاع معینی بالا می روند . دو مکعب مستطیل آخر به ارتفاع 443 متر می رسند . فضلور خان برای هر مکعب مستطیل 25 ستون فلزی در نظر گرفت . لزا برج سیزر از نه لایه - مکعب مستطیل - و هر لایه از 25 لایه - سیستم سازه - تشکیل شده است . گرگ لین در پروژه خود - به صورت نمادین - با تبر ، تیشه به ریشه این نماد مدرنیته و معماری مدرن زد و عمود گرایی را به افقی گرایی تبدیل کرد . پس از انداختن برج به روی زمین ، لین لایه های هندسی طویل و قائم الزاویه آن را برطبق شرایط سایت در بین رودخانه ، خیابان و ساختمان های مجاور ، همانند نوارهای خمیری شکل ، در کنار هم قرار داد . این لایه ها در عین این که هر یک خصوصیات خود را حفظ کردند ، ولی با توجه به شرایط موجود در سایت به حالت نرم و انعطاف پذیر ، به صورت افقی و بدون هیچ گونه ارجحیتی در بین عوامل موجود در سایت قرار گرفتند .

نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 6:1 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/28

دیکاستراکشن چیست؟

دیکاستراکشن چیست؟

در فارسی به ساختار زدایی ، شالوده شکنی ، واسازی ، بنیان فکنی ، ساختار شکنی و بن فکنی ترجمه شده است . شاید این کثرت اسامی به دلیل آن باشد که دیثکانستراکشن یک نگرش چند وجهی و چند معنایی به دال و مدلول و هر نوع متنی دارد .
از آنجایی که مبانی دیکانستراکشن مستقیما از فلسفه دیکانستراکشن استخراج شده و به لحاظ آشنایی نسبتا اندک معماران با فلسفه این مکتب ، برای استنباط معماری دیکانستراکشن ، ابتدا لازم است فلسفه دیکانستراکشن و مهم تر از آن ، زمینه های نظری این نحله فکری تبیین شود.
در نیمه اول قرن بیستم مهم ترین مکتبی که ادامه دهنده فلسفه مدرن محسوب می شد ، فلسفه اصالت وجود بود . ژان پل سارتر ( 1980 - 1905 ) فیلسوف فرانسوی ، پایه گذار این مکتب است . او خرد گرایی مدرن ، که توسط دکارت ، کانت و سایر بزرگان مدرن مطرح و تبیین شده بود ، را اساس فلسفه خود قرار داد . سارتر معتقد به خرد گرایی استعلایی ( Transendental Mind ) است . از نظر وی ، " فرد ماهیت خویش را شکل می دهد و نباید از این عامل در مسیر شخصیت فرد غافل ماند ... سارتر آزادی بی قید و شرط را از امکانات ذهن آدمی دانست . به نظر او آدمی آزاد است هر چه می خواهد اختیار کند و به همین جهت است که باید او را مسئول انتخاب های خود دانست . "
از نیمه دوم قرن اخیر ، فلسفه مدرن و مکتب اصالت وجود و خرد باوری از طرف مکتب جدیدی به نام مکتب ساختارگرایی مورد پرسش قرار گرفت . این مکتب در ابتدا توسط فردیناند دو سوسور ، زبان شناس سوییسی و لوی استراوس ، مردم شناس فرانسوی ، مطرح شد . ساختارگرایی واکنشی در مقابل خرد استعلایی و ذهنیت مدرن است . ساختارگراها معتقدند که عاملی مهم تر از ذهن وجود دارد که پیوسته مورد بی مهری قرار گرفته و آن ساختار زبان است . از نظر اندیشمندان ساختارگرا ، می باید ساختارهای ذهن بشری را مطالعه کنیم و این ساختارها بسیار مهم هستند . ساختار ذهن مبنایش زبان است . انسان بوسیله زبان با دنیای خارج مرتبط می شود .
اگر به عقیده دکارت همه چیز آگاهانه شکل می گیرد ، به نظر استراوس ، ساختارهای فرهنگ ، اساطیر و اجتماع آگاهانه نیست ، همه آنها در ساحت ناخود آگاه شکل می گیرد و مولفی ندارد . استوارس استیلای سیصد ساله ذهن استعلایی را زیر سوال برد . اگر از دوره دکارت ، انسان موجودی است خردورز ، از نظر استوارس موجودی است فرهنگی و ماهیت انسان در بستر فرهنگ شکل می گیرد . لذا جهت رهیافت به ماهیت بشر ، باید زبان ، فرهنگ و قومیت را مطالعه کنیم .به طور کلی ، " روش ساختارشناسی ، یافتن و کشف قوانین فعالیت بشری در چهار چوب فرهنگ است که با کردار و گفتار آغاز می شود . رفتار و کردار نوعی زبان است . به همین دلیل ساختارگراها ، ساختار های موجود در پدیده ها را استخراج می کنند . " چنانچه ژان پیاژه ( 1980- 1896 ) ، روان شناس فرانسوی ، مطالعات وسیعی در مورد ساختارهای رشد ذهن کودک و شخصیت کودک انجام داد .
مکتب دیکانستراکشن که یکی از شاخه های مهم فلسفه پست مدرن محسوب می شود ، نقدی به بینش ساختارگرایی و همچنین تفکر مدرن است .
مکتب دیکانستراکشن توسط ژاک دریدا ( - 1930 ) ، فیلسوف معاصر فرانسوی ، پایه گذاری شد . دریدا با ساختارگراها مخالف است و معتقد است که وقتی ما به دنبال ساختارها هستیم از متغیر ها غافل می مانیم ، فرهنگ و شیوه های قومی هر لحظه تغییر می کند ، پس روش ساختارگراها نمی تواند صحیح باشد . دریدا از سال 1967 ، یعنی زمانی که سه کتاب او منتشر شد ، در مجامع روشنفکری و فلسفی غرب مطرح گردید . این سه کتاب عبارتند از :
گفتار و پدیدار ، نوشتار و دیگر بودگی و نوشتار شناسی .
از نظر دریدا فلسفه غرب دچار نوعی ورشکستگی است و در حال حاضر پویایی خودش را از دست داده است .
به عقیده دریدا ، یک متن هرگز مفهوم واقعی خودش را آشکار نمی کند ، زیرا مولف آن متن حضور ندارد و هر خواننده و یا هر کس که آن را قرائت کند ، می تواند در یافتی متفاوت از قصد و هدف مولف داشته باشد . " نوشتار مانند فرزندی است که از زهدان مادر ( مولف ) جدا شده . هر خواننده ای می تواند برداشت خود را داشته باشد . "
از نظر دریدا ، نوشتار ابزار خوبی برای انتقال مفاهیم نیست و یک متن هرگز دقیقا همان مفاهیمی را که در ظاهر بیان می کند ندارد . متن به جای انتقال دهنده معنا ، یک خالق است . به همین دلیل در بینش دیکانستراکشن ، ما در یک دنیای چند معنایی زندگی می کنیم . هر کس معنایی و استنباطی متفاوت با دیگران از پدیده های پیرامون خود قرائت می کند .
تقابل دوتایی موضوع دیگری است که دریدا نقد کرده است . تقابل های دوتایی همچون روز و شب ، مرد و زن ، ذهن و عین ، گفتار و نوشتار ، زیبا و زشت و نیک و بد همواره در فلسفه غرب مطرح بوده است . از زمان افلاطون تا کنون همواره یکی بر دیگری برتری داشته است. ولی به نظر دریدا هیچ ارجحیتی وجود ندارد . او این منطق سیاه و سفید و مسئله یا این یا آن را رد مردود می داند .
به عنوان مثال ، در فلسفه غرب همیشه گفتار بر نوشتار به دلیل حضور گوینده ارجحیت داشته است . ولی به عقیده دریدا ، معنای متن را گوینده تعیین نمی کند ، بلکه شنونده و یا خواننده متن است که با توجه به ذهنیت و تجربه خود این معنا را که می تواند متفاوت از منظور و غرض گوینده یا مولف باشد مشخص می کند . لذا لزوما گفتار بر نوشتار ارجح نیست .
باید عنوان شود که تعریف دقیق و مشخصی از دیکانستراکشن وجود ندارد ، زیرا هر تعریفی از دیکانستراکشن می تواند مغایر با خود دیکانستراکشن تفسیر و تاویل شود .
خود دریدا می گوید : " دیکانستراکشن کردن یک متن به معنای بیرون کشیدن منطق ها و اسنتباطات مغایر با خود متن است . در واقع گسترش درک مجازی است . "
به طور کلی دیکانستراکشن نوعی وارسی یک متن و استخراج تفسیرهای آشکار و پنهان از بطن متن است . این تفسیرها و تاویل ها می تواند با یکدیگر و حتی با منظور و نظر پدید آورنده متن متناقض و متفاوت باشد . لذا در بینش دیکانستراکشن ، آنچه که خواننده استنباط و برداشت می کند واجد اهمیت است و به تعداد خواننده ، برداشت ها ، استنباطات گوناگون و متفاوت وجود دارد . خواننده معنی و منظور متن را مشخص می کند و نه نویسنده . ساختاری ثابت در متن و یا تفسیری واحد از آن وجود ندارد . ارتباط بین دال و مدلول و رابطه بین متن و تفسیر شناور و لغزان است .
شخصی که این مباحث فلسفی را وارد عرصه معماری نمود ، پیتر آیزنمن، معمار معاصر آمریکائی است . آیزنمن نه تنها با مقالات و سخنرانی های خود ، بلکه با فضاها ، کالبدها و محوطه سازی های متعددی که ساخته ، فلسفه دیکانستراکشن را به صورت یکی از مباحث اصلی معماری در طی دهه هشتاد میلادی در آورد .
نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 6:0 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/28

معماري نوين

معمار : 3XN
مهندس : Rambøll

آدرس :
فیلیپ Heymans Allé ، 2900 Hellerup ، دانمارک
کارفرما : خواص Carlsberg / بانک Saxo

جایزه :
1st جایزه در رقابت های بین المللی دعوت به عمل یدلایمخیرات 2004
حجم : 16،000 m2 + m2 زیرزمین 6،700

اتمام : 2006-2008
بودجه : DKK212m / € 28،4 متر




.
معماران دانمارکی 3XN تازه به ما خبر آخرین پروژه خود را به پایان رسید ، یک ساختمان برای بانک (آنلاین).
2004.
این ساختمان 4 سال بعد از برنده شدن به رقابت های بین المللی در سال 2004 تکمیل شده بود. من دوست دارم ببینم چگونه پله مرکزی می افزاید : به پویایی داخلی ، بهبود روابط در حالت عمودی.
توضیحات معمار است ، عکس ها و نقاشی های زیر را :
معمار : 3XN
مهندس : Rambøll
آدرس : فیلیپ Heymans Allé ، 2900 Hellerup ، دانمارک
کارفرما : خواص Carlsberg / بانک Saxo
جایزه : 1st جایزه در رقابت های بین المللی دعوت به عمل یدلایمخیرات 2004
حجم : 16،000 m2 + m2 زیرزمین 6،700
اتمام : 2006-2008
بودجه : DKK212m / € 28،4 متر


بانک اینترنت بانک جوان و پویا ، با تمرکز بر تجارت آنلاین با ارز ، سهام و آتی خود در بانک توسعه پلاتفرم ، Saxo بازرگان. بانک در سال 1992 در دانمارک تاسیس شد و تعداد حدود 850 عضو هیات از 35 ملیت که در خدمت به مشتری از 115 کشور مختلف.

جدید بانک مرکزی در کپنهاگ توسط 3XN طراحی شده است.
.
هر چند در درجه اول با آنها مواجه مشتریان بانک در فضای مجازی ، محل فیزیکی دفتر مرکزی آن از اهمیت فراوانی برای مدیریت بانک که مشارکت فعالانه و بسیار به توسعه از ساختمان اختصاص داده شده
.
این ساختمان از اهمیت زیادی iconographic ، اعتقاد راسخ و قوی است که تاثیر معماری و طراحی عملکرد هر یک از اعضای هیات و آگاهی از این شرکت وجود دارد.



طراحی معماری در برش Saxo 'sپروفایل کاربری لبه و سریعتر بنا شده است
.
خطوط طراحی ساختمان تعریف یک توازن بین قابلیت اطمینان و تیز expressivity پویا در گفتگو با برنامه ریزی محلی است. مثل دو بلوک ساختمان با دیوارهای پایان با اشاره به سمت کانال شکل گرفته است ، با هم توسط facades که از دیوار پایان برداشت می پیوست. مانند شیشه دو منحنی شکل هستند که موج مانند یک تکه پارچه و لباس.

.
داخل ساختمان باز است و شفاف را با حس بزرگی از جامعه.
.
برنامه های باز دور مرکز atrium ملایم شکل با سقف شیشه ای. در atrium ، بادها اصلی مورد پله تا بالا. با این حال ، اتاق های اصلی و بزرگ ترین جاذبه ساختمان به اصطلاح طبقه تجاری هستند که در آن قیمت سهم به شدت تحت نظارت است و شبیه به صحنه های از فیلم آمریکایی در مورد مبادلات سهام.
.
علاوه بر این ، ساختمان احاطه دارد تعداد زیادی از اتاق برای پشتیبانی فنی ، kitchenettes و مناطق تفریحی.




Basement plan
طرح زیرزمین
Level 0 plan
سطح اجرایی 0 به طرح
Level 1 plan
در سطح 1 طرح
نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 5:58 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/28

رستوران Boolean یکی دیگر از طراحی های شرکت طراحی مهندسی Torafu توکیو ژاپن

رستوران Boolean یکی دیگر از طراحی های شرکت طراحی مهندسی Torafu توکیو ژاپن میباشد . این طراحی داخلی مطلق به رستوران (کافه) Boolean در یکی از دانشگاه های شهر توکیو در ژاپن است . در این طرح از سطوح برش خورده آرک دار چوبی برای جدا کردن فضای داخلی رستوران (کافه) و محیط خارجی در کنار پنجره های رستوران( کافه) استفاده گردیده ...

 


نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 5:55 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/28

سالــن A1، وین- اتریش/A1 Lounge, Vienna- Austria

سالــن A1، وین- اتریش/A1 Lounge, Vienna- Austria
نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 5:52 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/28

بیمارستان کودکان آلبرتا

این بیمارستان توسط شرکت معماری و طراحی داخلی کاسیان طراحی شده و از همان ابتدا به صورت فضایی رنگارنگ و پویا برای کودکان در نظر گرفته شده است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 650x381 و حجم آن 19KB است.


مهمترین سوال قبل از آغاز پروسه طراحی این بود : "چه چیزی باعث می شود کودک در بیمارستان احساس آسایش کند؟" برای دستیابی به پاسخ این سوال کارگاه های طراحی به کمک بیماران و خانواده آنها و کارکنان، بحثهای آزاد تشکیل می داد و از شرکا خواسته می شد تا بیمارستان ایده آل خود را توصیف کنند. ایده های حاصل از این کارگاه ها شکل طرح را بوجود آورد: بکارگیری نور روز، جذابیت، عملکرد و تاثیر گذاری، محیط گرم و پویا و هماهنگی با طبیعت.

اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 650x381 و حجم آن 18KB است.


زمانی که از کودکان خواسته شد که احساس خود را در مورد بیمارستان بیان کنند، بر خلاف پیش بینی تیم طراحی که انتظار پاسخ درد و ترس را داشتند، کودکان از بیمارستان به عنوان فضایی کسل کننده و تاریک یاد کردند و بدین ترتیب دیدگاه گروه طراحی تغییر کرد. در تمرینی دیگر با دادن تعدادی مداد و کاغذ از کودکان خواسته شد تا دیدگاه خود را از بیمارستان ترسیم کنند. نظرات کودکان نسبت به سنشان بسیار منطقی بود: پنجره ها و ساختمانهای رنگارنگ و تخیلی، مصالح گیاهی و وجود حیوانات خانگی.

اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 650x381 و حجم آن 20KB است.


پنجره ها جهت کاهش مقیاس بنا بکار گرفته شد. رنگهای روشن و جسورانه به عنوان محور اصلی طراحی قرار گرفت. برای بیمارانی که قادر به بیرون رفتن نیستند یک اتاق نورگیر با پنجره های بزرگ تعبیه شد تا فضای بیرون را به داخل ساختمان هدایت کند. فضای دو طبقه مرکزی بیمارستان نه تنها استفاده کنندگان را هدایت کرده و در یافتن راه به آنها کمک می کند، بلکه به صورت تاتری است در اطراف که با سن قابل جابجایی، به همراه نور و صدا تکمیل می شود.

اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 650x381 و حجم آن 21KB است.


خوش آمد گویی به کودکان بیمار و خانواده های آنها قبل از ورودشان به بیمارستان، از پارکینگ گرم و سر پوشیده آغاز می شود که در حکم پناهگاهی است جهت مقابله با سرمای سرد زمستان. برای خانواده هایی که شب هنگام می رسند مکانی برای اقامت و خدماتی از قبیل صبحانه قبل از یافتن هتل وجود دارد.

اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 650x381 و حجم آن 26KB است.


طراحی یک راهرو با یک ورودی از خارج بیمارستان و ورودی دیگر از داخل به کودکان این اجازه را می دهد تا اوقاتی را با حیوانات خانگی سپری کنند. یک آکواریوم، یک آتلیه هنر و موسیقی، و فضاهای بازی و تجمع مرکزی، بیمارستان را مبدل به مکانی جالب و نشاط آور نموده است.

یک بخش شامل کتابخانه، مشاوران و امکانات کامپیوتر، واقع در طبقه دوم، خانواده ها را قادر می سازد تا در مورد بیماری فرزندشان آموزش ببینند. علاوه بر آن شش باغ، از جمله یک باغ سیب، خوشی و آسایش را برای خانواده ها فراهم می سازد.
نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 5:48 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/07

ساخت sky garden یا باغهای معلق بابل




the london based amin taha architects have now received approval for their ambitious project in london’s
nine elms opportunity area. the project was designed to explore dense living concepts that maintain a high
standard of living for residents. the vauxhall sky garden is the result of this investigation. the tower will stand
130m tall and feature 178 residential units, as well as office space. its stand-out feature is 2,500 square
meters of communal gardens, each three floors in height. the idea behind the gardens is to create a space
for social interaction foster micro communities. while the building is as dense as planning authorities allow,
it maintains a high level of social sustainability









باغ آسمان Vauxhall: آسمانخراشی با باغ های سه طبقه
احتمالا در داستانها تعریف باغ های معلق بابل را شنیده اید و همیشه با خود فکر کرده اید که چگونه در چندین طبقه باغ ایجاد می کرده اند. خب، حالا یک آسمانخراش در لندن قرار است چیزی شبیه آن باغ ها را ایجاد کند. البته نه همانند آنچه که در افسانه ها آمده است.

این آسمانخراش 130 متری را یک معمار خلاق به نام امین طاها که توانسته است مجوز ساخت در لندن را بگیرد و مشتمل بر 178 واحد مسکونی است، چندان شباهتی به ساختمانهای بی جان مرسوم ندارد. آسمانخراش باغ آسمان، دو باغ سه طبقه در درون خود خواهد داشت. هدف از این کار «ایجاد محیطی برای تعاملات اجتماعی» و «تشکیل و گسترش ریزجامعه ها» اعلام شده است، که البته به نظر می رسد راه مفید و جالبی هم برای ترکیب ساختمان های متراکم شهری با محیط های مساعد با محیط زیست خواهد بود. مساحت این باغ ها بیش از 2500 متر مربع خواهد بود که بخش قابل توجهی از فضای ساختمان را به خود اختصاص می دهد. از این پس شما با آرامش و امنیت بیشتری در پارک ساختمان خودتان قدم خواهید زد.

نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 1:12 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/07

خلاقیت های جالب در طراحی آسانسور



اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x927 و حجم آن 105KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x988 و حجم آن 133KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x1059 و حجم آن 178KB است.










اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x637 و حجم آن 106KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x732 و حجم آن 103KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x477 و حجم آن 88KB است.



اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x497 و حجم آن 38KB است.

اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x478 و حجم آن 51KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x311 و حجم آن 46KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x374 و حجم آن 44KB است.


__________________

اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x335 و حجم آن 55KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x329 و حجم آن 63KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x321 و حجم آن 46KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x477 و حجم آن 66KB است.




اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x477 و حجم آن 67KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x442 و حجم آن 54KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x466 و حجم آن 73KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x477 و حجم آن 30KB است.


اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x536 و حجم آن 88KB است.



اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x562 و حجم آن 55KB است.

اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 675x426 و حجم آن 45KB است.

نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 1:10 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/07

موزه ته پاپا


برنده رقابت استوديوي u n
ويلينگتون و نيوزيلند
نقل قول از هيعت منصفه(يك شكل خارجي تراش داده شده همراه با داخلي استثنايي)





اين موزه به عنوان يك نشان فرهنگي تاثير زيادي در ارتباز با محيز اطراف داشته و به ارتباط منطقه ويلينگتون با خود شهر كمك ميكند حالتي باز و دعوت كننده به طرف قلب سبز پارك ويتنگي از طريق دو جناح پارك كه به طرف بيرون گسترده شده اند گرديده است كه اين دو جناح هم چنان كه در كنار يكديگر به زرف بالا امتداد پيدا ميكنند فضاي عمومي باز اما حفاظ داري را در سطح زمين ايجاد ميكند
azadeh_arch _eng آفلاین است  
نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 1:7 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/07

ساختمان فرشته




در ایران پیش از انقلاب کامران دیبا . نادر اردلان .مهوش عالمی . حسین امانت . سردار افخمی و گروهی دیگر از معماران معماری تاریخ گرا و بومی را تجربه کردند که آثار به جامانده از این تجربیات اغلب بار ارزش اند . در ایران بعد از انقلاب از اواسط دهه هفتاد به تدریج و به ویزه پس از تغییر دولت .گروه طرفداران ((هویت بومی )) تا حدی پس نشستند و عده ای از معماران از جمله فرهاد احمدی. فیروز فیروز. فریار جواهریان. بیزن شافعی .تجربیات در خور توجهی در زمینه ترکیب معماری مدرن و بومی انجام دادند . که به دور از انصاف است که به راحتی از کنار این تجریات با ارزش دانشجویان و معمارن جوان بگذرند و آینده معما ری با ریشه و اصیل خود را در جایی و چیزی غیر از این تجربیات بجویند بی شک اینده معماری ما در جایی جز نگاه به گذشته و درک آن تجربیات نیست.
معماری هایتک به عنوان فصلی که نگارنده آن را جریانی بسیار استخوان دار و محکم و باشکوه میداند را تا حدی در بخش معماری هایتک تاریخ تولدش را بررسی کردیم و البته که این روند ادامه خواهد یافت. بعد از 30 سال از مطرح شدنش در سطح بین المللی به تازگی فقط باب صحبتش در ایران باز شده.ایران در دوره ای ارتباطش را با دنیا قطع کرد این قطع ارتباط با دنیا و گوشه نشینی برای ما بسیار گران تمام شد و باعث شد که شکاف ما با دنیای متمول به شدت شتابان بیشتر از پیش شود و البته که این شکاف در معماری هم رخ نموده و در معماری معاصر عوارض بغرنج ان را می توان مشاهده کرد. اینکه مفاهیم هایتک خیلی کند به ایران آمد شکی نیست ولی با تمام این موضوعات و در کشوری مثل ایران کار در زمینه معماری های تک بسیار مشکل است ولی بعضی از معماران ارزشمند ایرانی در این زمینه وارد شده اند و البته که دستاوردهای آنها اغلب با توجه به کمبودهای شدید در ایران پر رنگ و غیر قابلی چشم پوشی است یکی از این ستارگان های تک ایرانی مهندس فرهاد احمدی است با تمام احترامی که نگارنده به تمامی اساتید معماری ایران میگذارد و مراتب خاکساری خویش را پیشاپیش بیان می کند در معماری معاصر بعد از انقلاب فرهاد احمدی را نقطه شکست این معماری میداند و ایشان را چند گام پیش تر از سایرین می بیند
مهندس فرهاد احمدی در ابتدای کارشان گرایش به معماری سنتی داشتند ( به عنوان نمونه فرهنگ سرای دزفول) و با تغییر رویه ای مدرن شدند و روح معماری ایرانی را به ساختمانهایشان دادند و از حق نگذریم که ساختمانهای ایشان علاوه بر دار بودن از شخصیت از روح ایرانی هم بر خوردار هستند و معماری ایشان را به جرات می توان معماری با ریشه ای معرفی کرد . که عزم آن داریم تجربیات ایشان را باهم در اینجا تورق کنیم .




ساختمان تجاری اداری فرشته

طراح : مهندس فرهاد احمدی

مکان : تهران سال 1376
مساحت :1800متر مربع


این بنا برای کارکردهای تجاری اداری و مسکونی در دو بلوک و با فاصله از اضلاع کج و معوج زمین شکل گرفت تا ساختمان شهری و بستر سبز طرح با حفظ درختان موجود ممکن شود بلوک اول با ارتفاع چهار طبقه با نمای کاملا شیشه ای در اطراف با فاصله و درون سازه فلزی مهار بندی شدهقرار گرفت تا حس سبکی و تعلیق آن افزایش یابد پلان ها در دو بلوک بیضی و مربع آزاد وبدون تقسیم بندی در نظر گرفته شده اند .



طبقه همکف این بخش که هم سطح خیابان در نظر گرفته شده با در وازه هایی از سنگ گرانیت سیاه و با یک سایبان مواج از فلز سوراخ دار از طبقات دیگر جدا شده تا کار کرد متفاوت آن را بیان کند این سایبان در اطراف بلوک شیشه ای از بالا با میله هایی آویزان شده است که در عین حال نگهدارنده ریل نردبان شستشوی شیشه ها هم هست .

بلوک با ارتفاع بیشتر با نمای سیمانی به شکل حجمی با پلان بیضی است که قطر آن موازی ظلع شمالی مورب است که با توالی یکنواخت در عرض و ارتفاع سوراخ شده تا پنجره ها کوچک امامتعدد در آن تعبیه شود اندک بودن شفافیت این بخش به دلیل محدود کردن اشراف صورت گرفته است دو حجم به واسطه یک هسته فلزی که در آن پله گرد فلزی آسانسور پانوراماتیک شیشه ای پل ارتباصی واحد ها کانال های عموای تاسیسات هوا ساز واحدها و بالا برها آبدار خانه ها و سرویس ها در وسط و همچنین شبکه سازه فلزی مهار بندی شده در بیرون قرار دارند به هم متصل شده اند .
استراگچر ساختمان همان سازه نمایان بیرونی است و دو پوسته است سم دسوار پرده ای است که برای اولین بار در ایران اجرا شده است سیستم های خاصی برای اجرای آن پیش بینی شده و شیشه ها با ارتفاع یک طبقه ساخته شده اند و پوستهدورنی هم یک پوسته چوبی دارد که بسته می شود قسمت بتونی که به دلیل مجاورت با همسایه و ارتباط شهری و درختان دور کدر شده است زون مرکزی فلزی آسانسور شیشه ای و سرویسها و تاسیسات از قسمت مرکزی عبور میکنند و بیانی مطابق رویکردهای های تک دارد .

نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 1:5 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/07

خانه آبشار رايت

خانه آبشار یکی از کارهای استاد Frank Lloyd است که اندیشه هنری و معمارانه دنیا را دگرگون نمود. در دهه اخیر به واسطه رقم ظاهری او به (سوی) دید بعنوان مبتکر جسور شناخته شد.


هنگامیکه قالبهای معماری مصصم میشوند که یک مثال از یک مدل خوب با کیفیت را بسازند ما در موزه ها و مکانهای زیادی در صورتیکه ممکن باشد تحقیق میکنیم.ما مصمم هستیم که خوبترین مدلهای ساخته شده را بیابیم ما مدلهای خوب زیادی مییابیم اما تعداد مدلهای معمارانه خیلی کم است.


برای نشان دادن استادی مان ما یک مدل ساده را جز با رقابت طلبی در یک آرایش سخت نمی خواهیم.آنچه را که خیلی شناخت پذیر و در یک درپوش نمایش بودن برای ساختن انتخاب کردیم طرح مشهور خانه آبشار استاد Frank Lloyd است .بعد از انتخاب هدفمان بود که نه تنها خوبترین مدل آبشار ایجاد شده را بسازیم بلکه هدفمان بوده که به انسانها بیان کنیم که احتمالا خانه آبشار شناخت پذیرترین ساختمان مسکونی در دنیا است.



مدرسه های معماری زیادی در عمق بزرگ این خانه مطالعه میکنند آنجا کتابها "مقاله ها" فیلم " و تصاویر زیادی از این خانه هستند اما هیچکدام به شما بعد نمایی "life-look" را نمیدهند که شما میبینید بطوریکه شما اطراف مدل پر جزییات گام بر میدارید.


نه تنها این مدل جزییات عالی را دارد بطوریکه در خانه و همچنین در محوطه اطراف خانه نشان دارد. فقط نگاه بوم شناختی این مدل"کارایی دقیق از درختها"Underbrush"بوته ها"جزییات سنگ روی پل و جزییات سنگ بر روی زمین را نشان میدهد. رنگ عالی در آب تکان میخورد و ظاهرآ حرکت آبشار این مدل با واقعیت یک اثر هنری میسازد.تنها انتخاب خاص مواد و دید معمارانه است که به کیفیت مدلها کمک میکند تا موزه مان همواره بهتر شود. ترکیب ساختمان نشان میدهد جزییات ساختاری تحت تراس(بهار خواب)ظاهر معجر دقیق با شیب به سمت پایین و به سمت آب پا میگزارد.آشپزخانه منحصر به فردی به "ورودی اضافه شده از جاده "Walkway overdrive"و درب خروج متفاوت وکشت کننده های سقف و... تمامی اینها علامت جمع عنصرهای منحصر بفردی دیگر از دیدی معمارانه و همچنین سهم این تکه آموزشی تفریحی و هنری است.
کف ها و بام های خانه آبشار به طور چشمگیری پیش آمده است.اسکلت خانه به وسیله بتون مسلح اجرا شده است.سطح شناور خانه آبشار طنین انداز جریان مسیل آبشار خواهد بود.ترکیبی مناسب به وسیله عناصر بصری از قبیل پلکان و دودکش با نمائی از سنگ و سطحی زبر صمیمیت یافته اند.هر جزئی از طرح تدائی کننده دید استاد از جعبه ای منفجر شده میباشد.کف ها و سقف ها به صورت مستقلی به سمت خارج گسترش یافته اند.عناصر قائم این جریان به سوی آسمان گسترش داده شده اند و پنجره ها در گوشه های اتاق ملاقات میشوند که همان سرچشمه محدود کردن فرسایش میباشد.استاد در طراحی" فضاهای داخلی را در پیوستگی با دنیای خارج قرار داده وفضا ها و خانه را در محیط طبیعی اطرافش ذوب کرده است.او اساسآ قصد داشت که خانه را در زورق و برگی طلائی به وسیله تقلید از تغییر رنگ برگها بپوشاند تا بدین سان خانه ابشار را به تغییر فصلها و عبور و مرور زمان متصل کند.


سکنه خانه آبشار به وسیله دریچه ای شیشه ای در کف پذیرائی شاهد طنین جریان آب مسیل آبشار خواهند بود و به وسیله این دریجه شیشه ای کف مسیل را خواهند دید.خانه شان جنگل را پشت در نگاه نخواهد داشت آنها تنه درختها را بوسیله برشهائی در تراس و کشت کننده های سقفی نگاه خواهند داشت.دید به سوی خارج خواهد رسید و هیچ دیواری دید را قطع نخواهد کرد.منظره جنگل در پنجره ها قاب خواهند شد.طلوع آفتاب از میان طاق های بتنی خواهد بود که زورق رنگ طلائی تیره خواهد بود که به وسیله سنگهای طبیعی اطراف در لایه های افقی وعمودی بر نما خواهند بود.این سنگها ستون ها و لوله بخاری بلند گرمادهنده را خواهند ساخت و خانه در مسیری ساخته خواهد شد که بیانگر بافت وساختارش باشد.

بنابر این خانه خواهد توانست شرحی از چرخه فصلها باشد ونه صرفآ یک تصویر دیده شده در ارتباط با یک آبشار.
نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 12:58 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه 1388/10/07

ایستگاه تراموای Subarquitectura با معماری و طراحی بسیار زیبا


ایستگاه تراموای Subarquitectura با طراحی منحصر به فرد و زیبایی در قسمت مرکزی شهر Alicante اسپانیا واقع است . این ایستگاه میدان مرکزی را به محل رفت و آمد همگانی تبدیل کرده است . و با یک خط تراموا مرکز شهر را به مناطق مسکونی متصل کرده است . در این میدان طراحان ایستگاه سعی کرده اند که با طراحی خاصی درختان موجود در میدان ...

ایستگاه تراموای Subarquitectura با معماری و طراحی بسیار زیبا و اصولی

ایستگاه تراموای Subarquitectura  با طراحی منحصر به فرد و زیبایی در قسمت مرکزی شهر  Alicante اسپانیا واقع است . این ایستگاه میدان مرکزی را به محل رفت و آمد همگانی تبدیل کرده است . و با یک خط تراموا مرکز شهر را به مناطق مسکونی متصل کرده است . در این میدان طراحان ایستگاه  سعی کرده اند که با طراحی خاصی درختان موجود در میدان را حفظ کنند . بر روی سکو های ایستگاه دو باکس تو خالی به طول ۳۵ متر . عرض ۳متر و ارتفاع ۲.۵ متر به صورت شناور قرار دارد . سوراخهای روی باکسها ضمن اینکه در شب جلوه ای نورانی و بسیار زیبا ایجاد میکنند . در تابستان نیز با عبور و گردش هوا باعث ایجاد هوایی مطلوب در ایستگاه میگردند . نیمکتها در کنار گیاهان و درختان در مسیر ها قرار گرفته اند . تا یک محیط زیبا و آرامش بخش را برای افراد فراهم آورند .

tram-station-top-view-day.jpg

 

tram-station-1.jpg

 

tram-station.jpg

 

tram-station-top-view.jpg

 

tram-station_.jpg

 

tram-station-5.jpg

 

tram-station-long-4.jpg

 

tram-station-long-3.jpg

 

tram-station-3.jpg

 

tram-station-2.jpg

 

tram-stataion-4.jpg

 

tram-stataion-5.jpg

 

tram-station-7.jpg

نوشته شده توسط مهدی شجاعی در 12:57 بعد از ظهر |  لینک ثابت   •